غذاگیاه خواری

آیا جو پوست کنده جوانه می زند ؟

Does peeled barley sprout?

جو پوست کنده جوانه می زند یا نه موضوع این مقاله مجله غذایی درین کام می باشد .ما می خواهیم ضمن معرفی این فراورده غذایی در مورد اینکه می تواند رشد کند صحبت هایی را ارائه کنیم

جو پوست کنده یکی از غلات پر کاربرد در سراسر جهان به شمار می رود، همانطور که می دانید جو گیاهی است علفی از خانواده گندمیان که یکی از قدیمی ترین گیاهان کشاورزی است که توسط انسان برای مصارف غذایی و صنعتی بهره برداری شده است.

جو دارای ساقه‌ای تا ارتفاع 30 تا 120 سانتیمتر است که در انتهای آن عروقی گره‌دار قرار گرفته و دارای برگ‌های خطی می باشد، این گیاه در نیمکره شمالی بیشتر کشت می‌شود و آب و هوای خنک را ترجیح می‌دهد، جو به آب کافی و خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد و در برابر سرما و خشکی مقاوم است.

دانه‌های جو بصورت دانه‌های کشیده و دارای پوست خارجی سخت هستند، این پوست خارجی جهت استفاده به ‌صورت معمول حذف می‌شود و در نتیجه جو پوست کنده (Hulled barley) به دست می‌آید، پس از حذف پوست خارجی، دانه جو پوست کنده را می‌توان برای تهیه انواع غذاها، نان‌ها و محصولات آردی استفاده کرد.

در مورد اینکه جو پوست کنده جوانه می زند باید بگوییم بله

جو پوست کنده جوانه می زند

مراحل تهیه جوانه از جو پوست کنده

یکی از چیزهایی که باید در تهیه جوانه از جو پوست کنده در نظر داشته باشید این است که دانه هایی را انتخاب نمایید که خام باشند یعنی پخته یا بو داده نباشند، پس از آن برای اینکه جو پوست کنده جوانه بزند می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. جوهای پوست کنده را با آب ولرم بشویید
  2. جوها را در یک ظرف دارای دهانه ی گشاد قرارداده و روی آن آب بریزید به صورتیکه 5 تا 7 سانتی متر بالاتر از آنها از آب پوشیده شود
  3. روی ظرف را با پارچه و کش بپوشانید تا از نفود گرد و غبار و حشرات به داخل آن جلوگیری شود
  4. ظرف را در محیط تاریک (در یک کمد و یا کابینت) برای مدت 24 ساعت قرار دهید
  5. بعد از این مدت جوهای پوست کنده را از ظرف خارج کرده و خوب آنها را بشویید
  6. پس از سشتشو آب آن را تخلیه کرده و دوباره در ظرف بریزید در این مرحله جوها فقط باید مرطوب باشند و نباید آب قابل مشاهده در ظرف وجود داشته باشد
  7. دوباره روی ظرف را پوشانده و در محل تاریک قرار دهید
  8. روزی دو بار جوها را بشویید و درب ظرف را بسته و مجدد در محل تاریک قرار دهید
  9. پس از 2 تا 3 روز جوهای پوست کنده شروع به جوانه زدن می کنند
  10. در زمانیکه جوانه ها به حد کافی رشد کردند و قبل از تبدیل شدن آنها به برگ می توانید از آنها استفاده کنید
بیشتر بخوانید  تفاوت موسلی و گرانولا

اگر می خواهید آنها را بکارید و یا به عنوان سبزه استفاده کنید فرایند ذکر شده را ادامه داده تا برگ های جو پوست کنده پدیدار شود.

نحوه نگهداری از جوانه جو پوست کنده

ابتدا باید جوانه ها را بشویید اگر بلافاصله از آن ها استفاده نمی کنید می توانید آنها را در یک ظرف درب دار در یخچال نگهداری کنید، در هر صورت می بایست برای جلوگیری از فرآیند رشد بیشتر جوهای پوست کنده جوانه زده را در محیط سرد نگهداری کنید.

مواد موجود در جوانه جو  پوست کنده

  • پروتئین
  • چربی
  • کربوهیدرات
  • آهن
  • تیامین (ویتامین ب 1)
  • ریبوفلاوین (ویتامین ب2)
  • نیاسین (ویتامین ب3)
  • آلکالوئیدى به نام هوردئین (گلوتن جو)
  • فیبر
  • کلسیم

جو پوست کنده در محصولاتی همچون گرانولا وجود دارد که شما می توانید از انواع گرانولا ورزشی و گرانولا رژیمی که حاوی این ماده مغذی است استفاده کنید

اگر می خواهید بیشتر در مورد این محصول بدانید و اینکه بهترین مارک گرانولا چیست می توانید به فروشگاه درین کام مراجعه کنید

خواص جوانه پوست کنده

خواص جوانه جو پوست کنده

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن: جوانه جو با کمک به تکثیر سلول های ایمنی موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.
  2. ضد سرطان: این جوانه سرشار از مواد آنتی اکسیدان بوده که یکی از مهمترین فاکتورهای ضد سرطان در بدن هستند.
  3. کاهش وزن و لاغری: جوانه جو حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد که مهمترین خاصیت آن کمک به سلامت دستگاه گوارش و احساس سیری طولانی است که می تواند در کاهش وزن بسیار حائز اهمیت باشد.
  4. سم زدایی: جوانه جو تاثیر زیادی در دفع فلزات سنگین مضر که در بدن انباشته شده اند دارد، همچنین این جوانه حاوی کلروفیل و بتاکاروتن است که می توانند مخاط و اسیدهای متبلور شده در بدن را دفع نمایند.
  • موارد احتیار مصرف جوانه جو: مصرف این جوانه در بارداری توصیه نمی شود و همچنین زیاده روی در آن نیز برای مثانه مضر می باشد.

موارد استفاده از جوانه جو

  • استفاده از آن در انواع سالاد
  • استفاده به صورت طعم دار کردن آن با آبلیمو یا آب نارنج و کمی سس یا ماست
  • استفاده از پودر جوانه جو برای مصارف آشپزی و…

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله ذکر شد می توانیم انواع غلات را به شرط آنکه پخته و بو داده نشوند جوانه دار کرد، جوانه جو پوست کنده نیز با رعایت نکات ذکر شده قابل تهیه بوده و با توجه به خواص آن می تواند در سبد غذایی خانواده قرار گیرد.

البته بخاطر داشته باشید یکی از مهمترین فاکتورهای داشتن زندگی سلامت محور رعایت اصل تنوع و تعادل در رژیم غذایی است، بنابراین این نکته را در نظر بگیرید که در مصرف همه ی انواع مواد خوراکی تعادل را رعایت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا