گیاه خواری

ایا گیاهخواری مضر است ؟

Is vegetarianism harmful?

شکی نیست که رژیم های گیاهخواری برای سلامتی مفید هستند. اما برخی می گویند گیاه خواری مضر است. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که از یک رژیم غذایی گیاهی متعادل پیروی می کنند به طور مداوم لاغرتر و سالم تر از گوشت خواران هستند.

آنها همچنین خطر کمتری برای بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و دیابت نوع 2 دارند.

اما همه گیاهخواران یا وگان ها سالم نیستند. و این بستگی به رژیم غذایی درست در بشقاب آنها دارد.

رژیم‌های غذایی گیاهی معمولاً سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات هستند، اما براحتی می توانید بشقاب بدون گوشت خود را با پاستاهای خامه ای یا کوه هایی از نان سفید پر کنید.

غذاهایی که به شدت فرآوری شده اند، مانند کربوهیدرات های تصفیه شده، دشمن هر رژیم غذایی هستند و وقتی نوبت به گیاهخواری می رسد،

مصرف مداوم غذاهای دارای کربوهیدارت می تواند سالم خوری را نسبت به نخوردن گوشت بخطر بیاندازد.

به گفته متخصصان پزشکی، خوردن یک رژیم گیاه‌خواری ناسالم می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار دهد نسبت به فردی که از یک رژیم غذایی متعادل شامل گوشت و لبنیات استفاده می‌کند.

چطور جلوی مضر بودن گیاه خواری را بگیریم؟

آن را متعادل نگه دارید

وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم می شود، باید تعادل رعایت شود. همیشه بهتر است غذاهای تازه و کامل بخورید و تا حد امکان از غذاهای بیش از حد فرآوری شده پرهیز کنید.

در سوپرمارکت، مثلا پیتزا پنیر گزینه سالمی برای گیاهخواران یا وگان ها نیست، فقط به دلیل اینکه در لیست غذایی آنها قرار دارد .

پروتئین را فراموش نکنید

گیاهخواری به معنای حذف گوشت از رژیم غذایی نیست. بلکه باید پروتئین های گیاهی ماننده حبوبات، توفو و تمپه جایگزین پروتئین گوشتی شود.

منابع شگفت‌انگیز پروتئین گیاهی زیادی وجود دارد که واقعاً می‌توانید نیازهای پروتئینی روزانه خود را  بدون خوردن گوشت تامین کنید.

گیاه خواری مضر است

مخلوط کردن مواد مغذی راهی برای اینکه گیاه خواری بد نباشد

میوه‌ها، سبزیجات و غلات مختلف را باید در برنامه غذایی روزانه خود ترکیب کنید تا کاملا ویتامین های ضروری، مواد معدنی و چربی های سالم به بدن شما برسد و گیاهخواری مضر را تجربه نکنید.

توجه داشته باشید لازم است این لیست را مانند: کربوهیدرات های سالم (سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای و کینوآ)، چربی های خوب (آووکادو، آجیل و دانه ها)، پروتئین (حبوبات، توفو)، کلسیم (سبزیجات با برگ های تیره، بروکلی، بادام)، آهن (عدس، سویا، آجیل)، ویتامین B12 (سویا یا شیر آجیل غنی شده) و ویتامین D (قارچ، شیر سویای غنی شده) در برنامه غذایی خود داشته باشید و روزانه ترکیبی از این مواد را حتما بخورید وگرنه گیاخواری بد خواهید داشت

جایگزین کردن دستور العمل های غذایی برای اینکه گیاهخواری مضر نباشد

گیاهخواری به این معنی نیست که شما دیگر نمی توانید غذاهای مورد علاقه خود را نوش جان کنید بلکه به غذاهای خود جایگزینی سالم تر و دارای طعم بهتر بجای گوشت قرار می دهید.

سعی کنید عدس و قارچ را جایگزین گوشت چرخ کرده بکنید،لوبیا یا نخود را به سوپ های مورد علاقه خود اضافه کنید، یک عدد تخم مرغ را جایگزین همبرگر کنید.

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید و مضرات گیاهخواری می گویند که مهمترین مواد مغذی برای انسان در دانه ها و میوه ها هستند، و البته بیشتر مواد مغذی دیگر در منابع حیوانی هم وجود دارد بنابراین همه اینها باید در برنامه غذایی افراد باشد.

بیشتر بخوانید  چند غذای گیاهی بدون گوشت
مواد غذایی گیاهی بخش عمده تامین مواد مغذی بدن

در یک الگوی غذایی سالم برای همه افراد، توصیه می‌شود بیشتر کالری‌های مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی گیاهی تامین کنند، تقریباً 55 تا 65 درصد این مواد مغذی گیاهی را غلات برای بدن تامین می کند.

15 تا 20 درصد به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات اختصاص داده می‌شود. بخش کوچک‌تری هم که پنیر و تخم‌مرغ جا دارد، بخش  بعدی را گوشت‌ها تشکیل می‌دهند. شیر و لبنیات تازه و کم‌چرب در بخش دیگری از این لیست قرار دارند در نتیجه بخش عمده دریافت مواد مغذی از طریق مواد غذایی گیاهی می باشد. در صورتی که گیاهخواری بد نداشته باشید و مجموع این لیست مورد نیاز را استفاده کنید.

وقتی منابع غذایی گیاهی غنی می‌شوند

از آنجا که سهم اصلی دریافت کالری می تواند منشاء گیاهی داشته باشد باید توجه داشت که منابع غذایی گیاهی از لحاظ مواد مغذی غنی می شوند. و در نتیجه منابع حیوانی کمتر مصرف میشود، و گروهایی به وجود آمده اند که گیاهخوار هستند.

گیاخواران باید توجه داشته باشند که تعصب و وسواس در نوع خوراکی را از خود دور کنند تا دچار گیاهخواری بد و مضر نشوند. به طوری که اگر قرار است سراغ هیچ کدام از منابع حیوانی و گوشت نروند ولی در برنامه غذایی شان مواد غذایی گیاهی، شیر و لبنیات، تخم مرغ را داشته باشند.

استفاده از گرانولا ورزشی وگان می تواند گزینه مناسبی باشد اگر می خواهید بدانید گرانولا چیست و اینکه گرانولا از کجا بخریم می توانید از مقاله مربوط در سایت استفاده کنید

گیاهخواری در ایران و خطر‌هایش

گیاهخواری در ایران و خطر‌هایش

اما در کشورهایی مانند کشور ما ایران که نمی توان مواد مغذی مهم را به سایر خوراکی های گیاهی اضافه کرد، مثلا شاید نتوان ویتامین هایی مانند روی، ویتامین A و ویتامین C و کلسیم را که در گوشت است را در منابع غذایی گیاهی غنی کرد. و این افراد دچار کمبود این مواد در بدن خود می شوند و ادامه زندگی گیاهخواری برای آنها مضر است.

بنابراین گیاهخواری برای گروه های آسیب پذیر مانند کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند بسیار خطرناک است. و دچار سوءتغذیه خواهند شد.

گروه های آسیب پذیر دیگر شامل مادران باردار و شیرده می باشد و حتی آنها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.برای اینکه در مورد مصرف گرانولا در دوران بارداری  اطلاعاتی در وبلاگ درین کام موجود است

درین کام یکی از بهترین مارک گرانولا است

سالمندان نیازشان به مواد مغذی تغییر کرده و گیاهخواری و نخوردن این مواد مغذی مشکلاتی را برای آنها بوجود می آورد.

از همه گروه‌های غذایی تغذیه کنید

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت برای یک فرد سالم استفاده از همه گروه‌های غذایی به‌طور متعادل ضرورت دارد مگر اینکه بتوان عناصر کلیدی مورد نیاز بدن مانند آهن، روی کلسیم، ویتامین D و امثال اینها را که منبع اصلی‌شان در مواد غذایی حیوانی و گوشت می باشد به گروه‌های غذایی گیاهی اضافه کرد، تا گیاهخواری مضر نباشد.

با این وصف تأکید می‌کنم در کشور ما پیروی از برنامه‌های غذایی گیاهی و تبدیل شدن به گیاهخوار بدون شک می‌تواند مضر و بد باشد و مشکل سوءتغذیه را بهمراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا