اخبار

ظرفیت خالی چیست؟

What is empty production capacity?

ظرفیت خالی به میزان خط تولید  مازاد یک واحد تولیدی گفته می شود که صاحبان برند می توانند با استفاده از این بستر و  بدون تاسیس کارخانه محصول مورد نظر خود را تولید و یا بسته بندی نمایند.

در این روش که در واقع تولید بدون کارخانه نیز نامیده می شود فرد دارای برند با استفاده از پتانسیل موجود در کارخانه طرف قرارداد و بدون نیاز به تامین تجهیزات و نیروی انسانی و با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری می تواند محصول خود را تولید و  عرضه نماید.

فرآیند استفاده از ظرفیت خالی یک استراتژی دو سر برد محسوب می شود، زیرا در این فعالیت منافع هر دو طرف تامین خواهد شد بدلیل اینکه صاحبان صنایع و افراد کارآفرین از تمام ظرفیت تولیدی تحت اختیار خود استفاده نموده و از هدر رفت هزینه هایی که صرف تاسیس کارخانه و دریافت مجوزهای لازم شده است  جلوگیری به عمل می آورند و از طرف دیگر فرد دارای ایده که قصد تولید محصول خود را دارد با صرف کمترین هزینه و زمان به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

هدف استفاده بیشتر از ظرفیت خالی چیست؟

واحدهای تولیدی که از این استراتژی استفاده می نمایند نسبت به تغییرات احتمالی بازار انعطاف بیشتری خواهند داشت، همچنین این روش موجب عرضه محصولات مطابق با تقاضا می شود، بسیاری  از کشورها در جهت افزایش میزان تولید و صادرات از این بستر  استفاده می نمایند.

مزایای استفاده ظرفیت خالی

استفاده از امکان ظرفیت خالی یک واحد تولیدی می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد که در ادامه این مطلب مب خواهیم به  آن بپردازیم

  1. استفاده از این راهکار توسط افرادی که تمایل به آغاز  فرآیند تولید محصول خاصی را دارند موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری در شروع کسب و کار جدید خواهد شد.
  2. صرفه جویی در زمان بدلیل عدم نیاز به دریافت مجوزات لازم از سازمان های مربوطه در کشور و استاندارد های بین المللی.
  3. تولید بدون آزمون و خطا با استفاده از دانش و تجربه واحد تولیدی طرف قرارداد.
  4. عدم مواجهه با چالش های مربوط به نیروی کار، خرید دستگاه ، کالیبره کردن دستگاه ها و…..
  5. با توجه به کاهش چالش های مربوط به تاسیس کارخانه و تامین و تجهیز واحدهای تولیدی، تمام انرژی و زمان صاحب برند صرف فروش محصول نهایی خواهد شد.
  6. با افزایش تولید، نیاز به نیروی کاری افزایش می یابد و بنابراین اشتغالزایی به همراه خود دارد.
  7. با استفاده از ظرفیت خالی، می توان کیفیت و قیمت کالاها را به حداکثر رساند و رقابتی بودن را افزایش داد

ظرفیت خالی

مراحل استفاده از ظرفیت خالی

انجام تحقیقات اولیه: تحقیق در خصوص نوع محصول تولیدی، میزان تقاضا و شناسایی مشتریان نهایی در این مرحله انجام می شود، این مرحله که مهمترین بخش کار می باشدو موفقیت یا عدم موفقیت بستگی به انجام صحیح این مورد دارد،  می بایست به صورت کارشناسی شده و دقیق انجام شود تا قابلیت های محصول مورد نظر در بازار شناسایی شده و تصمیم نهایی بدون اشتباه گرفته شود.

تعیین اهداف: تعیین اینکه کالای مورد نظر قابلیت در اختیار گرفتن چه سهمی از بازار را خواهد داشت، آیا استفاده و حضور در بازارهای بین المللی نیز مد نظر می باشد یا خیر، که مشخص و واضح بودن اهداف در این مرحله موجب جهت گیری صحیح در انجام مراحل بعدی از جمله انتخاب برند و کارخانه و نوع قراردادو…. خواهد شد.

ثبت برند: در این مرحله پس از مشخص شدن نوع محصول، اهداف نهایی و انتخاب نام کالا می بایست برند مورد نظر ثبت شود که بسیار حائز اهمیت می باشد.

مذاکره با واحد تولیدی: ارتباط با کارخانه مورد نظر جهت استفاده از ظرفیت خالی آن واحد تولیدی که نتایج مذاکرات باید  براساس شرایط و منافع دو طرف باشد.

بیشتر بخوانید  بهترین ویتامین برای افراد بی اعصاب

عقد قرارداد:  پس از انجام مذاکرات لازم میبایست قرارداد صاحب برند و کارخانه مورد نظر تنظیم و به تایید دو طرف رسانده شود.

اخذ پروانه ساخت:  در این مرحله جهت تولید برند مورد نظر پروانه ساخت دریافت شده و محصول نهایی وارد خط تولید خواهد شد.

بازاریابی و فروش محصول: پس از تولید محصول نهایی نوبت به عرضه کالا در بازار می رسد که اهمیت گام های اول یعنی انجام تحقیقات درست، تعیین اهداف مشخص و انتخاب برند در این مرحله مشهود خواهد بود و طبیعتا هر چقدر که گام های اولیه با دانش و اطلاعات کافی و واضح برداشته شود عرضه کالا بر اساس تقاضای بازار خواهد بود و فروش محصول انجام خواهد شد.

درین کام چطور این امکان را برای شما فراهم می سازد؟

مجموعه درین کام مدت ها است که در زمینه تولید و عرضه محصولات خوراکی فعالیت می کند ودر این میان می توان به تولید و بسته بندی حبوبات اشاره کرد .

اما در اواسط راه تمرکز خود را در کنار تولیدات دیگر به محصولات سلامت محور سوق داده است و در زمینه محصول گرانولا همچون گرانولا ورزشی به عنوان یک محصول ویژه یا گرانولای رژیمی که محصول دیگر سلامت محور به عنوان بهترین مارک گرانولا می باشد

درین کام اماده همکاری با علاقمندان در زمینه امکان ظرفیت خالی کارخانه می باشد  و پیشنهاد می کنیم با این مجموعه جهت انجام هر گونه مشاوره رایگان تماس بگیرید

09123121270

شماره تماس مستقیم

مدارک لازم برای استفاده از ظرفیت خالی

برای درخواست ظرفیت خالی تولیدی کارخانه، شما باید مجموعه ای از مدارک و اطلاعات را تهیه کنید. این مدارک عبارتند از:

  • مجوز تولید و ساخت: برای اینکه بتوانید درخواست تغییر ظرفیت تولیدی کارخانه خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان مجوزهای پسماند استان مربوطه بدهید، بایستی ابتدا مجوز تولید و ساخت فعلی خود را بررسی کنید تا بفهمید کدام موارد نیاز به به روزرسانی دارد.
  • برنامه تولید: تهیه برنامه تولید برای دوره زمانی مورد نظر شامل محصولات تولیدی شما و حجم تولید روزانه، هفتگی و ماهیانه می باشد.
  • فضای کارخانه: نقشه فضای کارخانه و نکته های مربوط به حریق، نگهداری و ایمنی.
  • نیروی انسانی: شماره کارکنانی کارخانه و تعداد آنها باید ارائه شود.
  • تجهیزات: شامل لیست تجهیزات، سند به روز شدن آنها و تصاویر آنها با شماره شناسایی و شناسه مالکیت می باشد.
  • مربوط به محیط زیست: شامل تحلیل بیولوژیکی و شیمیایی، گزارش تاثیرگذاری اجتماعی-زیست محیطی و مجوز بهره برداری به عنوان مثال هستند.
  • بودجه: منابع مالی موردنیاز برای بررسی، تأیید و اجرای طرح.

لطفا توجه داشته باشید که ممکن است به مدارک و پرونده های مانند گواهی ورودی برخی ماشین آلات و تجهیزات، گواهی های مالکیت و تأییدکنندگان و توضیحاتی در مورد نحوه ساخت کارخانه و میزان استفاده از منابع طبیعی نیز نیاز داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، بهتر است با سازمان مربوطه تماس بگیرید

جمع بندی

اگر فردی به عنوان یک کارآفرین قصد راه اندازی یک کارخانه جهت استفاده از این استراتژی را داشته  میبایست بازار را از نظر عرضه و تقاضای محصولات مورد ارزیابی قرار داده و قبل از شروع فعالیت  از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار شود.

افراد خلاق و دارای ایده با استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی می توانند بدون صرف زمان و هزینه زیاد ساخت کارخانه برند مورد نظر خود را تولید و به بازار مصرف کننده برساند، همانطور که در این مقاله ذکر شده است استفاده از این استراتژی میتواند به کمک صاحبان صنایع و افراد متقاضی راه اندازی کسب و کارهای جدید آمده تا با استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی و با کاهش ریسک به اهداف خود برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا