تغذیهمیان وعده

گرانولا چیست ؟

What is Granola?

اسمش کمی عجیب به نظر می رسد و پرسش این سوال که گرانولا چیست بسیار مورد زیادی شده است اما وقتی در فروشگاه درین کام چنین مقاله ای را می نویسیم قطعا چیزی است که خوراکی است یا ربطی به خوراکی داردگرانولا چیست؟

پشت این اسم عجیب و غریب یک محصول تلفیقی سنتی ارگانیک پنهان شده است .یک محصولی که قرار است جور تمامی ضعف های غذایی این روزهای زندگی کم ویتامین و خوردنی هایی با ارزش غذایی پایین را بکشد

و حال اگر باز بگویید در یک جمله بگو گرانولا چیست ؟ باید در پاسخ به عرض برسانیم

گرانولا همان است که همه چی دارد و خوشمزه است

در خوردن مواد مغذی و ویتامین ها و مکمل های غذایی شاید کمی با مزه آن مشکل داشته باشیم که مصرف آن برایمان در برنامه روزانه زندگی کمی دشوار باشد .

این از ما و از بچه ها و کودکان بگوییم که آنها بسیار حساس تر هستند و هر چیزی را امتحان تجربه دوباره اش را نمی دهند مگر و مگر که خیلی خوشمزه و خوش قیافه باشد که گرانولای ما هر دو این خصوصیات را دارد

در ادامه می کوشیم تا بیشتر با این خوردنی کم سن و سال آشنا شویم و امیدواریم در پایان یکی از خرید کنندگان گرانولای درین کام باشید

خوراکی گرانولا چیست ؟

شاید گرانولا برای ما اسم جدیدی باشد اما گرانولا از اواخر قرن نوزدهم یک غذای اصلی آمریکایی بوده است. بیشتر در وعده صبحانه مقوی که از غلات کامل و  جو، آجیل، عسل، میوه های خشک و سایر غذاهای مزین کننده تشکیل شده است،

هنوز نیز محبوبیت خود را در طول سال ها به عنوان یک غذای صبحانه، میان وعده، و علاوه بر محصولات پخته شده، ماست و دسرها حفظ کرده است

خوراکی گرانولا (Granola) به طور کلی از دانه‌های گیاهی درست می شود .نام گرانولا از کلمه‌ی انگلیسی گرانول به معنی دانه می‌آید. دانه‌های گیاهی شامل غلات جو، آجیل و خشکبار و به طور کلی همه‌ی دانه‌هایی که ارزش غذایی بالایی دارند است. این دانه‌ها همراه با عسل، میوه‌های خشک، ماست و گاهان پودر پروتئین ترکیب شده و یک میان وعده بسیار خوشمزه را برای شما فراهم می‌کنند.

امروزه، گرانولا را می توان در انواع مختلف خریداری کرد، از بدون گلوتن گرفته تا کم قند و مواد غذایی فوق العاده غنی شده.

البته مجموعه درین کام با همکاری متخصصین تغذیه به جهت بالا بردن بیشترین خواص این محصول دست به تولید گرانولایی ویژه و متفاوت نموده که فاصله بسیار زیادی از نظر کیفیت و طعم با سایر محصولات موجود در بازار دارد

گرانولا درین کام ترکیبی پخته شده و طعم‌دار شده متشکل از جو دوسر، شیرین‌کننده‌های طبیعی (عسل، شیره خرما، شیره انگور، شیره افرا و …)، میوه‌های خشک و دانه‌های آجیلی است که می‌تواند یک صبحانه و میان وعده فوری، کامل، سالم و خوشمزه باشد

تاریخچه گرانولا به کی بر می گردد؟

کلمه گرانولا توسط سازنده معروف غلات، جان هاروی کلوگ، پزشک و متخصص تغذیه که پشت اختراع کرن فلکس بود، علامت تجاری داشت نام گذاری گردید.

“گرانولا” دستور العمل مشابهی بود که توسط جیمز کالب جکسون در سال 1863 تهیه شد و جو را برای آرد گراهام جایگزین کرد. امروزه، شرکت‌ها در سراسر کشور فراتر از دستور العمل اصلی Kellogg رفته‌اند و گرانولا را متناسب با هر سلیقه غذایی و بومی ایجاد کرده‌اند

گرانولا برای اولین بار بیش از 100 سال پیش در اواخر قرن نوزدهم وارد بازار شد و امروزه پس از تغییرات زیادی که در دستور تهیه و ساختار آن به وجود آمده، به عنوان یک میان وعده و یا دسر وارد رژیم غذایی ما شده است. در ادامه طرز تهیه گرانولا رژیمی و همچنین دستور چند مدل گرانولا با شیر و ماست را برای شما توضیح خواهیم داد.

 زمانی که لیتون جنتری دستور پخت گرانولای مدرن را ارائه کرد. پس از اینکه او حقوق دستور غذای گرانولا خود را فروخت، گرانولا به یک تجارت بزرگ تبدیل شد. غلات طبیعی هارتلند، اولین گرانولا در بازار انبوه، در سال 1972 عرضه شد. از آن زمان، صنعت تولید گرانولا بزرگ و بزرگتر شده است

 

خواص گرانولا چیست؟

 فواید گرانولا و اثرات سلامت‌بخش آن

گرانولا یک غذای سبک و در عین حال سیرکننده است که به واسطه مواد ارزشمند موجود در آن می‌تواند به سلامت بدن کمک ‌کند [منبع]. اگرچه تحقیقات علمی کمی در مورد خود گرانولا وجود دارد، اما مواد تشکیل دهنده رایج آن از جمله جو دو سر، دانه کتان، دانه چیا، دانه‌های آجیلی و میوه‌های خشک طیف وسیعی از مواد مغذی را شامل می‌شوند. بنابراین گرانولا سرشار از پروتئین، فیبر و ریز مغذی‌هایی مانند آهن، منگنز، منیزیم، روی، مس، سلنیوم، ویتامین‌های B و ویتامین E است.

1- کمک به کاهش وزن

گرانولا سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو به احساس سیری کمک می‌کنند. سطح سدیم و کلسترول که دو ترکیب مهم در ایجاد چاقی مزمن هستند در گرانولا بسیار پایین است (برای اطمینان از میزان کلسترول و سدیم گرانولا پیش از خرید برچسب آن را به دقت بررسی کنید).

منابع پروتئینی موجود در گرانولا (مانند جو دوسر، بادام، گردو، مغز کدو و آفتابگردان، کنجد و کتان) می‌تواند ترشح هورمون گرلین (ghrelin: هورمون ایجادکننده احساس گرسنگی) را کنترل کند. به این ترتیب از ریزه‌خواری و پرخوری در افراد چاق و افراد دارای رژیم جلوگیری می‌کند [منبع].

علاوه بر این، فیبرهای موجود در گرانولا غذا را حجیم کرده و آب زیادی جذب می‌کنند، بنابراین زمان هضم آن‌ها طولانی است و برای مدت زمان بیش‌تری احساس سیری را القا می‌کنند – به این ترتیب می‌توانند در کنترل اشتها کمک کند- [منبع].

 

2-بهبود دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا

گرانولا در بهبود دستگاه گوارشی، عملکرد بی‌نظیری دارد. گرانولا انتخابی خوبی برای افرادی است که می‌خواهند فیبر دریافتی خود را افزایش دهند. زیرا گرانولا سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است. فیبرهای رژیمی به غذای موجود در روده حجم می‌دهد و باعث می‌شود که به شکل بهتر و راحت‌تر در دستگاه گوارش حرکت کنند. همچنین می‌تواند حرکات لوله گوارش (حرکات پریستالتیک peristaltic: مجموعه‌ای از حرکات لوله گوارش از مری تا راست روده که به حرکت بهتر غذا در روده کمک‌ می‌کند) را تحریک کند و در عین حال باعث آزاد شدن شیره‌ی معده و دستگاه گوارشی می‌شود، در نتیجه فشار در سیستم گوارشی را کاهش می‌دهد. همچنین فیبر محلول می‌تواند به کاهش علائم یبوست و فیبر نامحلول به تسکین علایم اسهال کمک کند [منبع].

گرانولا در مقایسه با غلات صبحانه معمول، سطح باکتری های مفید روده را افزایش می‌دهد [منبع].

3- کاهش سطح کلسترول

جو دوسر غنی از بتا گلوکان است. بتاگوکان نوعی فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول تام و LDL (کلسترول بد) کمک می‌کند. کلسترول بالا یکی از بزرگترین عوامل ایجادکننده بیماری قلبی است [منبع].

گرانولا با کاهش کلسترول بد خون، از ایجاد پلاک در شریان‌ها و سیاهرگ‌ها جلوگیری می‌کند. این نوع پلاک‌ها می‌توانند منجر به افزایش فشار خون و تحمیل فشار بر سیستم قلبی عروقی ‌شوند

در موقع خرید، گرانولایی را انتخاب کنید که حاوی روغن‌های هیدروژنه (مانند روغن نارگیل) نباشد، این روغن‌ها می‌توانند سطح کلسترول بد را افزایش و کلسترول مفید را کاهش دهند. در نتیجه اثرات مثبت فیبرهای رژیمی موجود در گرانولا را خنثی ‌می‌کنند.

بسیاری از گرانولاها شامل دانه‌های آجیلی مانند بادام و گردو هستند که منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این منابع ارزشمند موجب بهبود سطح کلسترول خوب یا HDL می‌شوند [منبع].

 

4-کاهش فشار خون

مواد حاوی فیبر بالا به ویژه جو دو سر و دانه‌ کتان به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی مانند خوردن مواد غذایی غنی از غلات کامل و سبزیجات می‌تواند مصرف داروهای فشار خون را کاهش دهد [منبع].

توانایی گرانولا در کاهش فشار خون به سلامت قلب نیز کمک می‌کند. به عبارتی با کاهش فشار موجود بر سیستم قلبی عروقی، خطر تصلب شرایین، سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. برای اثربخشی بهتر و بهبود محتوای پتاسیم گرانولا پیشنهاد می‌شود آن ‌را با میوه‌های تازه تکمیل کنید که یک ترکیب خوشمزه و پرطرفدار برای صبحانه یا میان وعده است [منبع].

 

5- افزایش سطح انرژی

گرانولا برای کوهنوردان و ورزشکاران غذای جذابی است. گرانولا شکل متمرکزی از انرژی را ارائه می‌کند و در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید به شما کمک می‌کند. گرانولا بدن شما را با قند که موجب سستی و رخوت شما می‌شود پر نمی‌کند. در عوض، محتوای منگنز بدن را افزایش می‌دهد.

منگنر برای کبد، کلیه‌ها و فعالیت متابولیک عنصر مهمی است. گرانولا باعث تحریک بافت‌ها و توزیع مناسب منابع در سراسر بدن می شود. عملکرد مناسب متابولیک (سوخت و ساز مناسب) به این معنی است که بدن شما به خوبی کار می‌کند و نیاز انرژی شما را فراهم می‌کند. به این ترتیب گرانولا یک منبع غذایی ارزشمند برای کودکان و ورزشکاران است [منبع].

 

6- اثر ضد سرطانی

همان‌طور که گفته شد گرانولا از میزان منگنز مناسبی برخوردار است. ارتباط بین منگنز و کاهش خطر ابتلا به سرطان توسط محققین مختلف بیان شده است [منبع].

بیشتر بخوانید  آیا گرانولا چاق کننده است ؟

ترکیباتی مانند نارگیل، دانه چیا، میوه‌های خشک و دانه‌های آجیل منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌های ضد التهاب مانند اسید گالیک، ترکیبات فنلی، کوئرستین، سلنیوم و ویتامین E هستند. این ترکیبات با مهار رادیکال‌های آزاد می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. رادیکال‌های آزاد در بدن می‌توانند منجر به تغییر ساختار DNA و تبدیل سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی شوند. استفاده از میوه‌های تازه در کنار گرانولا می‌تواند محتوای آنتی‌اکسیدانی این ماده‌ی غذایی ارزشمند را افزایش دهد [منبع].

 

7- پیشگیری از کم‌خونی

کم خونی وضعیتی است که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان درگیر آن هستند. کم خونی، ناشی از کمبود آهن در خون است که می‌تواند منجر به ایجاد خستگی مفرط، سردرد، اختلالات شناختی، افسردگی و اختلالات روده شود. گرانولا مقدار قابل توجهی آهن دارد، بنابراین با بسیاری از علایم کم خونی مقابله می‌کند [منبع].

 

8- تقویت عملکرد شناختی

صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است که می‌تواند به عملکرد مغز در طول روز کمک کند. گرانولا با داشتن پتاسیم مناسب و سدیم کم، وضعیت فشار خون را بهبود می‌بخشد. فشار روی سیستم قلب کاهش یافته و به این ترتیب جریان خون و اکسیژن افزایش می‌یابد. با افزایش جریان اکسیژن و خون به مغز، عملکرد شناختی تقویت شده و سرعت پاسخ عصبی افزایش می‌یابد. این همان دلیلی است که موز اغلب «غذای مغز» نامیده می‌شود، زیرا سطح پتاسیم آن باعث تحریک عملکرد ذهنی می‌شود [منبع].

مصرف گرانولا در کنار موز یک صبحانه بی‌نظیر برای شروع یک روز کاری است. همچنین یک تغذیه و میان وعده کامل و جذاب برای دانش‌آموزان است.

خوردن گرانولا به‌عنوان یک میان‌وعده می‌تواند به فعال کردن نورون‌های مغز، بهبود اعتماد به نفس و سرزندگی کمک کند [منبع].

9- سلامت پوست

گرانولا احتمالا منبع خوبی از ویتامین E (آلفا توکوفرول) است. یک وعده گرانولا می‌تواند تا حدود 20 درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. ویتامین E می‌تواند از پوست در برابر پیری زودرس، آفتاب سوختگی و چین و چروک محافظت کند. دیواره های مویرگ‌ها را تقویت کرده و سلامت قلب را افزایش دهد. به این ترتیب جریان خون در اندام‌ها بهبود می‌یابد و فولیکول‌های مو و ناخن یکپارچگی خود را حفظ می‌کنند. ترکیب جو دو سر با دانه‌های آجیلی، گرانولا را از نظر ویتامین E غنی‌تر می‌سازد و آن را به  یک انتخاب عالی برای صبحانه تبدیل می‌کند [منبع].

 

10- تنظیم قند خون

میزان منگنز موجود در گرانولا زیاد است و اثراتی که این ترکیب بر بدن دارد بسیار چشمگیر است. منگنز می‌تواند تنظیم کننده قند خون باشد و ترشح انسولین را کنترل کند. شیوع دیابت و پیش‌دیابت ( پیش دیابت به این معنی است که قندخون بالاتر از حد نرمال است، ولی این بالا بودن به اندازه‌ای نیست که دیابت تلقی شود) در افرادی که سطح منگنز خون بالایی دارند، کم‌تر است [منبع].

همچنین منگنز یک عامل مهم تولید انرژی است، نقش مهمی در سرعت بهبود زخم، ترمیم سلولی، تولید و تنظیم هورمون‌های جنسی دارد [منبع].

 

11- مفید برای زنان باردار

گرانولا از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، بنابراین برای زنان باردار که به ویتامین و مواد معدنی بیش‌تری نیاز دارند صبحانه مفیدی است.  گرانولا حاوی فولات (منبع طبیعی اسید فولیک) است که به بارداری سالم کمک می کند و از مشکلات زایمان جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید بارداری بدون مشکل داشته باشید، با مشورت پزشک، می‌توانید گرانولا را برای صبحانه یا میان وعده انتخاب کنید [منبع].

 

12- غنی از پروتئین گیاهی

از آنجایی که بیشتر پروتئین‌های مورد نیاز بدن از طریق غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی و لبنیات تامین می‌شود، اگر از یک رژیم گیاه‌خواری (وگان) پیروی می‌کنید، تامین پروتئین های لازم بدن، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما، گرانولا می‌تواند این رسالت را به خوبی انجام دهد. گرانولا حاوی مواد غنی از پروتئین مانند جو دوسر و دانه‌های آجیلی است. 100 گرم گرانولا حدود 12 گرم پروتئین دارد، یعنی معادل دو تخم مرغ کامل [منبع].

 

13-پیشگیری از میگرن

منیزیم موجود در گرانولا ضدالتهاب است و جریان خون را تقویت می‌کند. به این ترتیب از اسپاسم عضلانی (گرفتگی) جلوگیری می‌کند که این امر منجر به کاهش سردردهای میگرنی می‌شود [منبع].

 

14-تنوع مصرف و طعم خوب

اگر سعی می‌کنید سالم بمانید و وزن کم کنید، پیدا کردن غذای سالمی که طعم خوبی داشته باشد، چندان آسان نیست. اما گرانولا هم خوشمزه است هم سالم. گرانولا را می‌توان برای تهیه یک صبحانه یا میان وعده متنوع استفاده کرد. می توانید آن را با شیر، میوه‌های تازه، پوره‌ی میوه، سالاد، ماست یا اسموتی بخورید. گاهی اوقات می‌توانید آن را به همان‌طور که هست، مثل آجیل، میل کنید. اگر کمی خلاقیت نشان دهید، می توانید دستور العمل‌های فوق العاده ای را با کمک گرانولا تهیه کنید.

 

چالش‌های مصرف گرانولا

اگرچه گرانولا حاوی ترکیبات سلامت‌بخش بسیاری است. اما برخی از گرانولاها حاوی شکر مصنوعی و روغن هستند. همچنین از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای بهبود طعم گرانولا استفاده می‌شود.

این مواد کالری اضافی را به محصول تحمیل می کنند و خوردن بیش از مقدار مشخص شده ممکن است منجر به افزایش وزن ناخواسته شود و خطر ابتلا به چاقی و بیمار‌های متابولیک را در پی داشته باشد.

خوردن بیش از حد قند ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند دیابت نوع 2، چاقی، بیماری های قلبی، حفره ها و حتی برخی از انواع سرطان را افزایش دهد. بنابراین قبل از خرید گرانولا پشت بسته‌بندی را به دقت مطالعه کنید.[منبع].

مقاله “انتخاب گرانولا” می‌تواند به شما کمک کند تا گرانولای مناسب‌تری را تهیه کنید.

 

شیرینی گرانولا چیست؟

با استفاده از گرانولا شما می توانید شیرینی های خوشمزه ای درست کنید و در کنار چای و پذیرایی مهمانها از ان استفاده کنید.بیشک مخلوط کردن گرانولا با طعم های مختلف مانند نارگیل و شکلات و عسل و غیره در ایجاد تنوع طعمی آن بسیار ایده خوبی می باشد

ما در همین جا قسمتی از آموزش پخت شیرینی گرانولا را برای شما شرح خواهیم داد

روش پخت شیرینی گرانولا

  • فر را با دمای 275 درجه فارنهایت (135 درجه سانتیگراد) گرم کنید. یک تابه 10×15 اینچی را با کاغذ مومی بپوشانید.

  • شکر قهوه ای و آب را در یک کاسه مخصوص مایکروویو مخلوط کنید. در مایکروویو بپزید تا شکر حل شود، حدود 1 دقیقه. جو، نمک، گردو و دارچین را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید. مخلوط شکر، عسل و عصاره وانیل را با هم مخلوط کنید. خوب مخلوط کنید. مخلوط را روی تابه آماده شده بریزید و به طور یکنواخت پخش کنید. با فشردن مشت های کوچک مخلوط جو پوست کنده، خوشه هایی ایجاد کنید.

  • به مدت 20 دقیقه در فر از قبل گرم شده بپزید. از فر خارج کنید و با قاشق گرانولا را به آرامی هم بزنید. دوباره به فر برگردانید و 25 دقیقه دیگر بپزید. گرانولا کمی قهوه ای می شود و با سرد شدن به سفت شدن ادامه می دهد

پودر گرانولا چیست؟

شما می توانید با پودر کردن گرانولا توسط دستگاه آسیاب خانگی مخلوطی بسیار عالی از پودر گرانولا را بوجود بیاورید و آن را بسیار راحت استفاده کنید. مقاله گرانولا با چی بخوریم می تواند مکمل خوبی برای شما و اطلاعات این بخش باشد

البته از بسیار قدیم تر ما ایرانی ها خودمان قاووت یا قوتو داشتیم که با آسیاب مغز ها و مخلوط کردن آنها به موادی پودر مانند تبدیل شده و میتوان  آنها را خیلی راحت در شیر یا آب مخلوط کرد و میل کرد .

پودر گرانولا هم همین مزیت را داشته با این تفاسیر که ممکن است طعم جو دوسرپرک به تنهایی برای برخی باب میل نباشد که پس از مخلوط گشتن با  طعم دهنده های دیگر مانند دارچین و وانیل و سایر مغزها ، بسیار مطلوب و خوش طعم میگردد .

ادویه گرانولا چیست ؟

همانطور که در قسمت قبلی از پودر گرانولا توضیح دادیم در این بخش به ادویه گرانولا می پردازیم.شاید این بخش دقیقا مطابق با موضوع بالا می باشد فقط با این تفاوت که در پودر کردن و تولید این ادویه از موادی که طعم های تند تر و غالب تری دارند استفاده می شود

ادویه گرانولا با غلات و محصولاتی که بیشتر در هند یافت می شود یا ریشه هندی دارد بیشتر تولید می گردد تا طعم و بوی آن بتواند عطر ویژه ای به غذای شما بدهد

غذای گرانولا چیست ؟

بالا بودن ارزش تغذیه ایی گرانولا انقدر هست که بتوان  به طور کامل برای یک وعده غذایی حساب باز کرد اما با توجه به فرهنگ  غذایی ما ایرانی ها درخصوص مصرف روزانه برنج و نان که رضایت و سیری را برایمان به ارمغان میاورد ، مصرف گرانولا به عنوان یک وعده غذایی ممکن است باب میل برخی نباشد .

اما نگران این موضوع نباشید چون شما خیلی زود به مصرف گرانولا به عنوان یک وعده غذایی عادت می کنید و خواهید توانست آن را در برنامه غذای خود به عنوان یک غذای عالی و سرشار از انرژی جایگزین کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا