غذا

10 غذای کم خرج ( ساده و ارزان )

10 low-cost foods (simple and cheap)

وجود یک لیست از غذاهای کم خرج و ساده در هر خانه یکی از بهترین راه ها برای رهایی از سردرگمی در انتخاب غذا بخصوص برای بانو خانه است، با داشتن این لیست می تونیم از سوال حالا چی بپزم راحت شده و با نگاهی به آن یک انتخاب سریع کرده و غذایی کم خرج و آسان تهیه کنیم.

البته باید خاطر نشان کرد کم خرج و ارزان بودن غذا به معنی غیر مفید بودن آن نیست، یک غذا در عین کم هزینه بودن می تواند بسیار مقوی نیز باشد، در ادامه تعدادی از این نوع غذاها را معرفی می کنیم.

میرزا قاسمی غذای کم خرج

میرزا قاسمی یک غذای اصیل گیلانی است که از مواد اولیه بادمجان، تخم مرغ، گوجه، پیاز و سیر تهیه می شود. ابتدا پیاز خلالی را تفت داده تا سبک شود سپس سیر خرد شده را اضافه کنید، کمی تفت دهید سپس بادمجان کبابی ساطوری شده را به مواد اضافه کنید، کمی که تمامی مواد را با هم روی حرارت قرار دادید گوجه فرنگی نگینی یا پوره شده را به غذا اضافه کنید، نمک و فلفل به اندازه لازم ریخته و درب ظرف را بگذارید تا تمامی مواد در کنار هم پخته و جا بیوفتد.

پس از جا افتادن غذا می توانید تخم مرغ ها را به مواد بیافزایید و یا برای خوشرنگ ماندن خورشت تخم مرغ را جدا نیمرو کرده و در کنار غذا سرو کنید، این غذا را می توان به همراه نان یا برنج میل کرد.

دو پیازه آلو غذای ارزان

یک غذای نانی خوشمزه از شیراز، دو پیازه آلو که بر خلاف نامش در آن از آلو خبری نیست، مواد اصلی این غذا سیب زمینی بوده که در ادامه توضیح مختصری در مورد طرز تهیه آنرا مشاهده می کنید.

برای تهیه دو پیازه آلو احتیاج به سیب زمینی، پیاز و رب دارید، پیاز ها را نگینی کرده و در روغن سرخ کنید سپس رب را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید تا طعم و رنگ آن خارج شود و در ادامه سیب زمینی های نگینی شده را به همراه نمک، فلفل و زرد چوبه بیافزایید و به مدت 10 دقیقه تمامی مواد را با هم تفت دهید، این غذا را می توانید با مقداری جعفری تزیین کرده و به همراه نان و ترشی میل نمایید.

غذای ارزان باقالا قاتق

غذای ارزان باقالا قاتق

خرشت کم خرج و ساده باز هم از گیلان زیبا، باقالاقاتق که طرز تهیه آنرا با هم میبینیم، برای تهیه این غذای خوشمزه و کم هزینه نیاز به پاچ باقالا، شوید، تخم مرغ، سیر و روغن یا کره دارید.

ابتدا باید باقالا ها را برای چند ساعت در آب بگذارید تا نرم شده و براحتی بتوانید پوست رویی آنرا جدا کنید، پس از این کار باقالا ها را با مقداری روغن یا کره مدتی روی شعله کم تفت داده و سپس سیر خرد شده را به آن اضافه نمایید، زمانیکه بوی سیرها را استشمام کردید می توانید شوید خشک شده را به مواد اضافه  کنید مواد را به ارامی هم زده تا با هم مخلوط شوند(دقت داشته باشید تا باقالا ها خرد یا له نشوند) در این مرحله می توانید نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و  پس از آن مقداری آب به مواد بیافزایید و اجازه دهید تا جوش بیاید.

وقتی غذا به اندازه کافی جا افتاد می توانید تخم مرغ ها را اضافه کرده و پس از پختن تخم مرغ ها خورشت خوشمزه شما آماده است.

یتیمچه پخت ارزان

یکی دیگر از غذاهای کم خرج و ساده می توان تهیه کرد یتیمچه است، ماده اصلی این خوراک بادمجان و گوجه فرنگی می باشد اما شما می توانید به دلخواه سیب زمینی، کدو سبز، فلفل دلمه ای و یا هر کدام از صیفی جاتی که در یخچال دارید به آن اضافه نمایید.

برای تهیه این غذا ابتدا تمام مواد را به صورت نگینی خرد کرده، پیاز را با مقداری روغن تفت دهید سپس به آن سیر اضافه کنید، این مواد را از ظرف خارج کرده و بادمجان نگینی شده را در ظرف می ریزیم کمی که بادمجان ها تفت خورد  پیاز و سیر را اضافه می کنیم

سپس می توانیم گوجه فرنگی نگینی و سایر مواد نگینی شده را به بادمجان ها اضافه کنیم، نمک، فلفل زردچوبه و یک استکان آب جوش به مواد بیافزایید و روی شعله کم اجازه دهید تا مواد خوب به خورد هم رفته و پخته شود، می توانید یتیمچه را به همراه نان میل نمایید.

فلافل غذای ارزان

فلافل ارزان

یکی دیگر از غذاهای کم خرج و ساده فلافل می باشد، تهیه این غذای عربی نیز بسیار ساده بوده و در عین حال یک غذای خوشمزه و پر طرفدار می باشد.

ماده اصلی تهیه فلافل نخود است که باید از قبل به مدت حداقل شش ساعت خیسانده شود، سایر مواد مورد استفاده عبارتند از: پیاز، جعفری، گیشنیز و تخم گیشنیز، نمک، سیر

نخودهایی که از قبل خیس کرده اید به همراه سایر مواد در غذاساز ریخته و با هم مخلوط کنید، دقت داشته باشید نخودها نباید خیلی له شوند میبایست اندازه آن کمی از دانه های شکر درشت تر باشد، میتوانید برای انسجام بیشتر مقداری آرد نخودچی و برای جلوگیری از خشک شدن فلافل ها مقداری بیکینگ پودر نیز اضافه نمایید.

بیشتر بخوانید  آیا جو پوست کنده جوانه می زند ؟

سپس روی مواد را پوشانده در یخچال بگذارید تا کمی استراحت کند، بعد در یک ظرف گود مقداری روغن ریخته و پس از گرم شدن آن، از مواد با استفاده از قالب فلافل(یا با قاشق) در روغن ریخته و سرخ نمایید.

پس از سرخ شدن فلافل ها را روی دستمال قرار داده تا روغن اضافه آن گرفته شود.

اشکنه

اشکنه یک غذای اصیل و قدیمی ایرانی است که می توانید در لیست غذاهای کم خرج شما قرار گیرد.

برای تهیه این غذا به سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، شنبلیله خشک و آرد نیاز داریم.

ابتدا پیاز نگینی را با مقداری روغن سرخ کنید سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به همراه رب گوجه فرنگی اضافه کرده مقداری تفت داده تا خامی رب گرفته شده و رنگ آن باز شود و بعد آرد را بیافزایید و مقداری تفت دهید، در این مرحله سیب زمینی نگینی را به مواد اضافه کنید کمی با مواد دیگر تفت داده و مقداری آب جوش به آن اضافه می کنیم و درب ظرف را گذاشته تا سیب زمینی ها بپزد.

پس از اینکه مواد پخته شد تخم مرغ ها را به غذا اضافه کنید به صورت مداوم هم میزنیم تا غذا خود را گرفته و سفت شود، اشکنه ما آماده است.

قع

کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی غذای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که بسیار آسان و کم هزینه نیز می باشد.

مواد لازم برای این غذای کم خرج و ساده عبارتند از: سیب زمینی، تخم مرغ؛ پیاز، نعنا خشک(اختیاری)

ابتدا سیب زمینی ها را آب پز کرده و می گذاریم تا خنک شود سپس آنها را رنده می کنیم، در ادامه پیاز رنده شده که آب آنرا گرفته ایم را به مواد اضافه می کنیم، در مرحله بعد نعنا، نمک، فلفل، زرد چوبه و تخم مرغ را اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم.

سپس مایه کوکو را به اندازه های دلخواه در روغن سرخ کرده و به همراه نان سرو می کنیم.

عدسی

یکی دیگر از غذاهای کم خرج و مقوی عدسی می باشد که می توانید به عنوان وعده اصلی و یا میانوعده آنرا نوش جان کنید.

برای تهیه عدسی نیاز به عدس، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی(دلخواه) و کمی ارد داریم.

ابتدا پیاز نگینی شده را کمی تفت دهید تا سبک شود و بعد به آن نمک، فلفل و زدرچوبه اضافه می کنیم، در ادامه مواد را با رب گوجه فرنگی و آرد کمی تفت می دهیم، بعد از آن عدس هایی که خوب شسته و آبکشی شده است را در ظرف ریخته مقداری آب به مواد  اضافه می کنیم و درب ظرف را میگذاریم تا عدس ها به آرامی بپزند.

می توانید خرید عدس را از فروشگاه درین کام انجام دهید

در ادامه سیب زمینی را به صورت مکعب های کوچک برش داده و زمانیکه عدس ها نیم پز شدند به ظرف اضافه می کنیم، پس از پخته شدن سیب زمینی ها عدسی شما آماده است.

کله جوش غذای کم خرج

کله جوش

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی کله جوش است، این غذا بسیار مقوی بوده و طرز تهیه آن آسان می باشد.

مواد لازم برای تهیه کله جوش: کشک، پیاز، مغز گردو خرد شده، نعنا خشک

ابتدا پیاز ها را نگینی خرد کرده و در روغن تفت می دهیم تا سبک شود بعد نمک و فلفل را اضافه می کنیم و سپس گردوها را میافزاییم.

در تابه ای دیگر مفداری روغن ریخته زمانیکه داغ شد از روی حرارت برداشته و نعنا خشک را به آن اضافه می کنیم.

به پیاز و گردو آب اضافه می کنیم و زمانی که جوش آمد نعنا داغ را هم به مواد می افزاییم، در این مرحله کشک رقیق شده را به مواد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مدتی مواد در کنار هم بجوشند،حالا کله جوش ما آماده است، می توان با پیازداغ آنرا تزیین کرد و سرو نمود.

خوراک لوبیا

برای تهیه این غذای کم خرج و مقوی نیاز به لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه فرنگی دارید.

ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل در ظرف حاوی آب قرارداده تا خوب خیس بخورد، برای بهتر گرفته شدن نفخ آن می توانید چندبار آب آنرا را عوض کنید.

در مرحله اول لوبیا چیتی را آبکش کرده و با مقداری آب روی حرارت کم اجازه می دهیم تا بپزد.

زمانیکه لوبیا پخت در ظرفی پیاز نگینی شده را تفت داده تا سبک شود و سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و کمی با پیازها تفت دهید، می توانید برای لعابدار شدن غذا مقداری آرد را هم به همراه این مواد تفت دهید.

سپس پیاز و رب تفت داده شده را به لوبیا اضافه می کنیم و اجاره می دهیم مواد کمی در کنار هم روی حرارت بوده تا غذا جا بیوفتد، بعد از مدتی خوراک لوبیای شما آماده است، نوش جان

کلام آخر

در این مقاله به معرفی تعدادی غذای کم خرج پرداخته شده است که می توانید در منزل تهیه کنید، البته ممکن است دستور پخت هر یک از غذاها در مناطق مختلف کمی متفاوت باشد اما روش کلی پخت یکسان است.

امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا