طب گیاهی

سرم خانگی ضد پیری پوست

Homemade anti-aging skin serum

سرم‌های خانگی ضد پیری به ساخت کلاژن و ترمیم پوست کمک می‌کنند. این مدل سرم‌ها حاوی ترکیباتی مانند رتینول یا باکوچیول (یا هر دو) هستند که در مواد غذایی مختلف و گیاهان یافت می شود

سرم‌های ضدپیری پوست در صاف کردن پوست و پیشگیری از چین‌وچروک‌های بیشتر موثرند. در واقع با استفاده از این نوع سرم‌ها، مقدار تولید کلاژن پوست افزایش می‌یابد و از چین‌وچروک روی پوست کم می‌شود.

نادیا زکالوند: سرم‌های ضدپیری پوست مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توانید با تهیه یکی از آنها از پوست‌تان مراقبت کنید. اما در کنار این محصولات، خودتان هم می‌توانید با موادی که در آشپزخانه‌تان دارید یا خیلی راحت می‌توانید از عطاری‌ها خریداری کنید، سرم ضدپیری پوست بسازید.

در اینجا طرز تهیه دو سرم ضدپیری پوست را توضیح داده‌ایم:

سرم خانگی ضد پیری پوست

۱. سرم ضدپیری پوست چند گیاه

این سرم پوست با رایحه خوب و ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی خود، نه‌تنها آرامش‌بخش است، بلکه از چین‌وچروک‌های پوست تا حد زیادی می‌کاهد.

مواد لازم:

۲ قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین؛
۴ قطره اسانس اسطوخودوس؛
۲ قطره اسانس گل سرخ؛
۲ قطره اسانس گل بی‌مرگ (هلیکریسوم)؛
۲ قطره اسانس چوب صندل؛
۲ قطره اسانس گل شمعدانی.

طرز تهیه

۱. تمام مواد فوق را با هم ترکیب کنید و سپس ترکیب حاضر را درون بطری قطره‌چکان شیشه‌ای بریزید. بهتر است بطری‌تان حداقل برای ۳۰ گرم مواد جا داشته باشد.

۲. هر روز از این سرم به صورت‌تان بمالید. البته پیش از مصرف بطری را به‌خوبی تکان دهید.

پس از مدتی استفاده از این سرم، نتایج خوب آن را مشاهده خواهید کرد.

خودتان سرم ضدپیری پوست بسازید

۲. سرم ضدپیری پوست آلوئه‌ورا و نارگیل

این سرم با افزایش انعطاف پذیری پوست، تولید کلاژن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد، علایم پیری زودرس پوست را به حداقل می‌رساند.

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا؛
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک؛
  • ۱۰ قطره اسانس اسطوخودوس؛
  • ۴ قطره اسانس لیمو.

سرم ضد پیری پوستطرز تهیه سرم ضد پیری در خانه

۱. تمام مواد فوق را درون مخلوط‌کن ریخته و آنها را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه مخلوط کنید.

۲. اکنون مخلوط آماده‌شده را با استفاده از قیف به درون بطری قطره‌چکان شیشه‌ای که گنجایش حداقل ۸۵ گرم سرم را دارد، بریزید.

روزی یکبار از این سرم استفاده کنید.

سرم‌های پوست محصولات سبکی هستند که بالاترین غلظت مواد موثره را دارند. سرم‌ها به سرعت جذب پوست می‌شوند و به همین خاطر بهتر است بعد از شست‌وشوی پوست استفاده شوند.

سرم‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای رفع مشکل خاصی طراحی شده‌اند. بعضی سرم‌ها، پوست را روشن می‌کنند، بعضی از آن‌ها آکنه را درمان می‌کنند و برخی دیگر علاوه بر آبرسانی پوست از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.

سرم پوست خانگی گیاهان

تاثیر استفاده موضعی از روغن‌های گیاهی نظیر روغن کنجد، نارگیل، ذرت یا آفتابگردان برای رفع خشکی پوست شگفت‌آور است. هرچند کارشناسان توصیه می‌کنند که حتی در صورت مصرف موضعی نیز به منظور پیشگیری از هر گونه حساسیت احتمالی استفاده از این ترکیبات بهتر است بنا به تشخیص فرد متخصص انجام شود.

همچنین گنجاندن برخی مواد غذایی در برنامه تغذیه برای رفع خشکی پوست موثر است که از آن جمله می توان به سیب‌زمینی شیرین، مغزها و دانه‌ها دارای آنتی اکسیدان، ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری، اسفناج و آووکادو اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  گل ریواس برای چی خوبه

علاوه بر اینها، اسیدهای چرب ضروری نیز برای سلامت پوست و مو معجزه می‌کنند. برای مثال ماهی یکی از غنی‌ترین منابع امگا ۳ (اسیدچرب مفید) است.

اگر قصد دارید ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، طبخ آن را به روش سالم بخارپز انجام داده و از بیش از حد سرخ کردن آن خودداری کنید. مصرف ماهی همچنین به مقابله با التهاب کمک می‌کند.

در مطالب قبل نیز از قویترین چرک خشک کن گیاهی توضیح دادیم

روغن های خانگی جوان کننده پوست

  • روغن بادام شیرین : یک ماده مرطوب کننده عالی است که از هدر رفتن آب جلوگیری می کند و خاصیت نرم کننده و تسکین دهنده ای روی پوست دارد. در ضمن تغذیه پوست و ایجاد درخشش سالم پوست را نیز به همراه دارد .
  • روغن آرگان مراکشی :  پوست را مرطوب و آبرسانی می کند. باعث تحریک تجدید سلولهای پوستی می شود و در ضمن صاف کردن چین و چروک و خطوط ، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می کند.
  • روغن آووکادو :  یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های A ، D و E. است که دارای یک مرطوب کننده عمیق هستند و همچنین به عنوان یک مانع محافظ بر روی پوست عمل می کنند.
  • روغن جوجوبا : مرطوب کننده ، شرایط را نرم کرده و پوست را نرم می کند و به درمان منافذ باز پوست کمک می کند.
  • روغن دانه کنجد : سرشار از روی است. روی یک ماده معدنی ضروری برای تولید کلاژن است که خاصیت ارتجاعی بیشتری به پوست می دهد .

سرم خانگی ضد پیری

سرم خانگی پوست چیست ؟

سرم‌ خانگی پوست محصولات موضعی هستند که علاوه بر دارا بودن بالاترین غلظت مواد موثره، بافت سبکی دارند.

فرق اصلی سرم با کرم این است که غلظت مواد موثره‌ی بکار رفته در سرم بیشتر است. غلظت بالای مواد موثره باعث می‌شود ظرف مدت زمان کوتاه‌تری اثرات درمان را روی پوست خود ببینید.

بسیاری از افراد می‌پرسند آیا می‌توانند با مصرف سرم خانگی پوست، استفاده از مرطوب کننده یا کرم را متوقف کنند؟

در این خصوص هیچ قانون محکم و مشخصی وجود ندارد، با این حال تحقیقات نشان می‌دهند استفاده‌ی همزمان از کرم سرم و مرطوب کننده، بیشترین تاثیرات را برای پوست به همراه می‌آورد. البته ترتیب استفاده از سرم و مرطوب کننده بسیار مهم است. سرم می‌بایست قبل از مرطوب کننده استفاده شود.

فراموش نکنید، بافت سرم رقیق است و مواد موثره را در سریع‌ترین حالت به پوست می‌رساند، به همین خاطر لازم است قبل از مصرف آن پوست کاملا تمیز و پاک شود.

برای آن‌که از حداکثر اثربخشی سرم بهره‌مند شوید لازم است ترکیبات آن را داخل پوست حبس کنید. به همین خاطر است که استفاده از مرطوب کننده یا کرم بعد از سرم ضروری است.

به زبان ساده وظیفه‌ی سرم درمان مشکلات پوستی است، اما وظیفه‌ی کرم و مرطوب‌کننده، آبرسانی پوست است. همه‌ی پوست‌ها به رطوبت نیاز دارند، اما سرم بر اساس نیاز پوست و مشکلات آن انتخاب می‌شود.

اگر می‌خواهید مشکلاتی مثل کدری، تیرگی، لک، چین و چروک یا آکنه‌ را برطرف کنید، سرم خانگی پوست بهترین درمان است اما بدون مرطوب کننده ناقص است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا