گیاه خواری

وگان همان وجترین است

Is vegan the same as vegetarian

وگان همان وجترین است ؟ سوالی که ذهن بسیاری از افراد که آشنایی کامل با شرایط وگان و وجترین ندارند و یا در ابتدای راه می باشند مشغول کرده است . در این محتوا کارشناسان درین کام قصد دارند اطلاعات کاملی در خصوص همه انواع گیاه خواری در اختیار شما قرار بدهند تا در نهایت به این سوال پاسخ داده شود.

رژیم گیاهخواری چیست؟

طبق تعریف انجمن گیاهخواران ، گیاهخوار به کسی اطلاق می شود که هیچ گونه گوشت، مرغ، شکار، ماهی، صدف یا هیچ قسمتی از احشا  حیوانات را نمی خورد . برای اطلاعات بیشتر می توانید محتوای خام گیاه خواری را مطالعه کنید .

انواع رژیم گیاه خواری

رژیم های گیاه خواری طیف بزرگی از رژیم های متنوعی را در بر می گیرد که رایج ترین آن ها به شرح زیر می باشد .

گیاه خواران Lacto-ovo

گیاهخوارانی که از تمام گوشت حیوانات اجتناب می کنند، اما لبنیات و محصولات تخم مرغ مصرف می کنند.

گیاه خوارانlacto

گیاهخوارانی که از گوشت حیوان و تخم مرغ اجتناب می کنند، اما لبنیات مصرف می کنند.

گیاه خواران ovo

گیاهخوارانی که از تمام محصولات حیوانی به جز تخم مرغ اجتناب می کنند

وگانیسم

گیاه خوارانی که از تمام محصولات حیوانی از جمله لبنیات ، تخم مرغ و حتی عسل اجتناب می کنند .

وگان چیست ؟

در سال  میلادی معادل سال 1324 شمسی 1944، گیاهخوارانی که هیچ حیوان یا محصولات لبنی و حیوانی مصرف نمی کردند ، خود را وگان نامیدند ..گیاهخوارانی که از تمام محصولات حیوانی اجتناب می کنند .در واقع وگان بودن رژیم نمی باشد بلکه یک سبک زندگی است . افراد وگان در تلاش می باشند که هیچ آزاری از سمت آن ها به حیوانات وارد نمی شود . آن ها هیچ محصول حیوانی از جمله گوشت و حتی تخم مرغ و لبنیات نمی خورند و هیچ لباسی که از پوست حیوانات درست شده نمی پوشند . حتی آن ها از لوازم آرایشی که روی حیونات تست شده استفاده نمی کنند . به عبارت دیگر وگانیسم همان گیاه خواری با محدودین های بیشتر می باشد .

پس می بینید که وگانیسم تنها محدود به رژیم غذایی نمی باشد و مسئله فراتر از این است . وگان ها عاشق حیوانات می باشند . بنابراین رعایت حقوق حیوانات از دغدغه های اصلی این افراد است . وگانیسم سخت ترین شکل وجترین یا گیاه خواری می باشد .

افراد وگان علاوه بر گوشت ، لبنیات و تخم مرغ از سایر محصولات حیوانی اجتناب می کنند . برای درک بهتر نمونه ای از این محصولات را لیست کرده ایم .

انواع محصولات حیوانی

ژلاتین

ژلاتین که یک ماده جامد ، بی رنگ و بی بو و بی مزه می باشد و در صنایع غذایی از آن به وفور استفاده می شود . از هیدورلیز کلاژنی که در پوست ، استخوان و بافت پیوندی حیوانات به دست می آید به همین علت در دسته مواد غذایی قرار می گیرد که وگان ها از آن پرهیز می کنند .

عسل

عسل نیز چون توسط زنبور عسل تولید می شود در دسته مواد غذایی ممنوعه قرار می گیرد .

کارمین

کارمین یک رنگدانه قرمز می باشد که در بسیاری از محصولات غذایی و حتی محصولات آرایش نیز استفاده می شود . رنگ قرمز موجود در رژ لب نیز از همین رنگدانه تهیه می شود . کارمین از حشرات خشک شده به دست می آید به همین دلیل وگان ها از هرچیزی که در آن از کارمین استفاده شده  باشد استفاده نمی کنند .

پپسین

گوارش پروتئین ها در معده بر اثر فعالیت پپسین آغاز می شود . از پپسین در صنعت نیز استفاده های مختلفی می شود . از این ماده برای دلمه کردن شیر برای تولید پنیر ، فراوری دانه های سویا ، تولید غذاهای گیاهی و جانوری و تولید طعم به وسیله پروتئین های گیاهی و جانوری استفاده می شود .

شلاک

شلاک که در صنایع غذایی به عنوان درخشان کننده آبنبات ها و همچنین پوششی برای میوه های تازه  استفاده می گردد و در صنعت نیز کاربرد های مختلفی دارد و در کل جلا دهنده می باشد . شلاک از پوست تخم حشره ماده کریا لاک که یک نوه شپشک نرم از خانواده شپشک های لاک ساز است ساخته می شود .

بیشتر بخوانید  تفاوت موسلی و گرانولا

آلبومین

از پروتئین های اصلی خون می باشد و در ورزشکاران به وفور استفاده می شود . این پروتئین به طور طبیعی از سفیده تخم مرغ گرفته می شود به همبن دلیل از مواد غذایی ممنوعه در وگانیسم است .

کشک

از کشک به وفور در اشپزی ایرانی استفاده می شود . کشک  یک محصول لبنی است که از ترکیب شیر و سرکه درست می شود . به خاطر اینکه کشک از محصولات لبنی است پس وگان ها نمی توانند از آن استفاده کنند .

کازئین

کازئین یک نوع پروتئین شیر می باشد و همان ماده ای است که به شیر رنگ سفید می دهد . امروزه کازئین به صورت مکمل وجود دارد که برای عضله سازی از آن استفاده می شود . اما کازئین هم جزو مواد غذایی ممنوعه در وگانیسم می باشد .

رژیم وگانیسم سالم

اگر وگان هستید برای داشتن سلامتی بدن خود نیاز به توجه تغذیه ای بیشتری دارید . رعایت نکات زیر باعث می شود که شما از شرایط وگانیسم حداکثر بهره وری برای حذف سموم اضافی بدن و داشتن شرایط بهتر سلامتی را ببرید.

نکات تغدیه ای به شرح زیر می باشد:

  • وعده های روزانه خود را از 3 وعده به 5 وعده افزایش دهید و در آن از انواع مختلف میوه ها و سبزیجات استفاده کنید .
  • وعده های غذایی خود را بر پایه سیب زمینی، نان، برنج، ماکارونی یا سایر کربوهیدرات های نشاسته ای انتخاب کنید . غلات کامل نیز از همه موارد نام برده شده بهتر می باشد . پایه اصلی گرانولا درین کام جو دوسر است که از غلات کامل می باشد . گرانولا پرووگان یک محصول مناسب برای وگان نیز می باشد .
  • به جای شیر و لبنیات حیوانی از شیر های گیاهی مثل شیر سویا و شیر بادام استفاده کنید . ترجیحا گزینه های کم چرب و قند پایین را انتخاب کنید
  • در رژیم غذایی روزانه خود از حبوبات و سایر پروتئین های گیاهی استفاده کنید .
  • هر روز آجیل و دانه های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 (مانند گردو) بخورید.
  •  روغن های غیر اشباع و مایع  را انتخاب کنید و مصرف آن ها را محدود کنید .
  • مایعات فراوان بنوشید (دولت 6 تا 8 فنجان یا لیوان در روز را توصیه می کند)
  • اگر می‌خواهید غذاها و نوشیدنی‌های حاوی چربی، نمک یا قند بالا را مصرف کنید،  در مقادیر کم مصرف کنید.
  • غذاهای غنی شده یا مکمل های حاوی مواد مغذی که دریافت آنها از طریق رژیم گیاهخواری دشوارتر است، را حتما در رژیم روزانه خود داشته باشید .

مواد مغذی که در رژیم وگان ممکن است با کمبود آن مواجه شویم به شرح زیر می باشد :

  • ویتامین D
  • ویتامین B12
  • ید
  • سلنیوم
  • کلسیم
  • آهن

سایر رژیم های غذایی

pescatarian

کسانی هستند که ماهی می خورند اما گوشت دیگری نمی خورند، pesce، کلمه ایتالیایی که معنی “ماهی” می دهد برای ایجاد نام pescatarian انتخاب کردند.

meatatarian

در همان سال، meatatarian به عنوان کلمه ای برای کسانی که رژیم غذایی آنها عمدتاً شامل گوشت است، ارائه شد. با این حال، این کلمه نادر است و معمولاً به روش‌های غیررسمی و طنز استفاده می‌شود و آن را تبدیل به نوع کرایه‌ای می‌کند که در فرهنگ لغت‌های ما گنجانده نشده است.

flexitarian

یکی دیگر از واژه‌های رژیمی نسبتاً جدید، انعطاف‌پذیری است، در این سبک غذایی فرد از رژیم غذایی عمدتاً گیاه‌خواری پیروی می‌کند اما گهگاه گوشت یا ماهی می‌خورد.

امیدوارم محتوای وگان همان وجترین است برای شما مفید و آموزنده باشد . لازم به ذکر است کلیه محصولات گرانولای درین کام به احترام وگان های عزیز با شیره خرما شیرین شده است که بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا