تغذیه

خوراکی های خوشمزه مرگ آور

Delicious, deadly foods

خوراکی های خوشمزه مرگ آور nv عادات غذایی ما بسیار جا خوش کرده است و همواره تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر سلامت بدن دارد؛ از همین جهت، کارشناسان تغذیه تأکید می‌کنند که بکوشیم خود را با عادات غذایی سالم وفق دهیم.

هدف ما در این مقاله معرفی ناسالم‌ترین خوراکی‌های جهان می باشد که در ایران نیز بسیار مورد مصرف قرار می گیرد

الهه جعفرزاده: با توجه به اینکه هر فرد غذای مورد علاقه و ذائقه منحصر به خود را دارد، باید به این نکته توجه داشت که بعضی از مواد غذایی سالم‌تر از سایرین و برخی کاملاً ناسالم هستند. هر چند که ترک مصرف غذاهای ناسالم (اعم از غذاهای شور، چرب و پرکالری) به دلیل طعم دلپذیر آن‌ها شاید سخت باشد، اما برای داشتن یک بدن سالم نباید به خوردن چنین غذاهایی عادت کرد.

در ادامه به چند مورد از این خوراکی‌های خوشمزه اما مضر اشاره می‌شود:

چیپس خوراکی خطرناک و مضر

 چیپس

تنقلاتی مانند پفک و چیپس می‌توانند تأثیری مشابه به تأثیر سیب زمینی سرخ کرده بر سلامت روده داشته باشند. غذاهای پرچرب همچنین سبب کاهش سرعت هضم می‌شوند که همین عامل به نوبه خود بر سلامت روده تأثیر منفی می‌گذارد.

پفک

پفک یکی از خوراکی های بسیار خطرناک است که می تواند هر کسی را گرفتار بیماری کند ولی این محصول به راحتی در دسترس همگان قرار دارد و مخصوصا کودکان ان را به راحتی روزانه مصرف می کنند

مضررات پفک آنقدر می باشد که به هیچ عنوان آن را نخوریم

 نوشابه یک خوشمزه مرگبار

نوشابه برای سلامت روده مضر است؛ چرا که قند موجود در آن می‌تواند آب اضافی را وارد دستگاه گوارش کند و عوارض جانبی مانند اسهال به همراه داشته باشد. همچنین کافئین موجود در برخی از نوشابه‌ها نیز می‌تواند فرآیند هضم را با مشکل مواجه کند.

حتی نوشابه‌های رژیمی نیز برای سلامت روده ضرر دارند، زیرا شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در آن، عملکرد باکتری‌های مفید روده را مختل می‌کند.

نوشابی خوراکی مضر و خطرناک

نوشابه‌های رژیمی

تقریباً تمام نوشابه‌های رژیمی حاوی آسپارتام هستند. آسپارتام نوعی شیرین‌کننده مصنوعی در نوشابه است. از عوارض مصرف آسپارتام می‌توان به افزایش سطح گلوکز، ابتلا به بیماری کبد چرب، دیابت و حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد

 آب‌نبات و شیرینی

افراط در مصرف خوراکی‌های شیرین راهی برای ابتلا به انواع مشکلات سلامتی است! رژیم غذایی با قند بالا می‌تواند تعادل باکتری‌های خوب و بد روده را بر هم بزند و به تشدید علائم گوارشی مانند نفخ، دل درد و اسهال منجر شود.

شاید پیروی از رژیم غذایی بدون قند برای مدت زمان طولانی امکان‌پذیر نباشد اما بهترین رویکرد، کاهش قند اضافی از برنامه غذایی روزانه است.

اگر به فکر سلامت روده خود هستید، دور این تنقلات را خط بکشید

کوکی و کیک مضر

کیک‌ها و کوکی‌های فرآوری‌شده

بیشتر کیک‌ها و کوکی‌های فرآوری‌شده، تابع روش‌های پخت سالم نیستند و اغلب متشکل از غلات تصفیه‌شده، قندها و مواد نگهدارنده هستند که این مواد خیلی سخت هضم می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی ‌فرآوری‌شده می‌تواند اثرات منفی بر سلامت روده داشته باشد.

شکر موجود در این خوراکی‌ها سبب التهاب روده می‌شود، میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد، همچنین به پوشش روده آسیب می‌رساند و می‌تواند باکتری‌های مفید روده را کاهش دهد.

 سرخ‌کردنی‌ها مضر و خطرناک

مصرف غذاهای سرخ‌کرده، احتمال بروز دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و چاقی را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف این غذاها با فشار خون بالا، کاهش کلسترول خوب و چاقی در ارتباط است.

بیشتر بخوانید  محصولات بدون گلوتن چیست ؟

آدامس

عادات غیرطبیعی، مانند جویدن آدامس می‌تواند باعث اختلالات فکی شود. جویدن مداوم آدامس به مفاصل، ماهیچه‌ها و دندان‌ها فشار زیادی وارد می‌کند که منجر به استرس بیش از حد، عدم تعادل و ناهماهنگی می‌شود.

همچنین در حین جویدن آدامس، مقدار زیادی نیز هوا بلعیده می‌شود که نفخ، دردهای شکمی و حتی سندرم روده تحریک پذیر را در بر دارد.

فست فود

شاید راحت‌ترین و لذیذترین غذاهای روی زمین همین فست فودها باشند، اما باید بدانید که این گروه غذایی وسوسه‌انگیز سرشار از سدیم و چربی اشباع‌شده است که آن را به یکی از ناسالم‌ترین خوراکی‌ها تبدیل می‌کند. اگر عاشق فست ‌فود هستید، بدون تعارف باید منتظر بیماری قلبی، دیابت و چاقی باشید.

در کنار این مصرف زیاد گوشت قرمز باعث چه بیماری می شود؟ می دانید؟

فست فود غذای خطرناک و مضر

شاید مصرف گهگاه غذاهای سرخ‌شده مشکلات عمده‌ای را ایجاد نکند، اما مصرف مکرر آنها ممکن است به طور غیرمستقیم بر سلامت روان تأثیر بگذارد. غذاهای سرخ‌شده معمولاً کالری و چربی‌های اشباع‌شده بالایی دارند و می‌توانند منجر به مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون و کلسترول بالا شوند؛ این بیماری‌های مزمن نیز ممکن است به نوبه خود سلامت روان ما را تحت‌الشعاع قرار دهند.

سیب زمین سرخ کرده

در مقایسه با سایر فست‌فودها، سیب‌زمینی سرخ‌شده یکی از راحت‌ترین و محبوب‌ترین غذاها از لحاظ طعم و فرایند آماده‌سازی است که خوش‌طعم و کم‌هزینه به نظر می‌رسد. طبق تحقیقات جدید، مصرف منظم سیب‌زمینی سرخ‌شده می‌تواند روی مصرف‌کنندگان آن تأثیرات منفی بگذارد.

افسردگی یک ضرر سیب زمینی سرخ کرده می باشد که بهتر است در مورد آن بیشتر بخوانید

 سس مایونز

مایونز خوشمزه است، اما باید بدانید این چاشنی حاوی مقدار بسیار زیادی چربی در هر وعده است. همچنین مقدار زیادی کلسترول و چربی نیز در این ماده غذایی وجود دارد و مصرف زیاد آن، بروز سنگ صفرا، افزایش وزن، ناراحتی کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو و گرفتگی عروق را در بر دارد.

سس مایونز خوزاکی مضر

میوه خشک شده

برای تازه نگه داشتن میوه‌های خشک، از ماده‌ای به نام سولفیت استفاده می‌شود. استفاده از مشتقات سولفیدی برای افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند، بسیار مضر است و ممکن است افراد را دچار آلرژی و حساسیت‌های مزمن کند. همچنین شکر و قند موجود در میوه‌های خشک، عوارضی مانند مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و اضافه وزن را در پی خواهد داشت.

 مربا

مربا اگرچه می‌تواند به تنظیم قند خون شما کمک کند، اما نباید منبع اصلی تأمین قند و فیبر شما باشد، چرا که متشکل از سوکرالوز (نوعی شیرین‌کننده مصنوعی) است. همچنین مربا به دلیل شکر زیادی که دارد، از کالری بالایی برخوردار است و منجر به چاقی و اضافه وزن می‌گردد. شکر یکی از مواد مصرفی مخرب است که در طولانی مدت می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌های مختلفی همچون دیابت شود.

میدواریم در این مقاله با ناسالم‌ترین خوراکی‌های جهان اشنا شده باشید

کلام پایانی

ما به شما پیشنها می کنیم به جای مصرف این خوراکی ها از مواد سلامت محور همچون گرانولا استفاده کنید اگر می خواهید بدانید گرانولا از کجا بخریم می توانید فروشگاه گرانولا درین کام را انتخاب کنید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا