اخبارتغذیه

مصرف زیاد گوشت قرمز باعث چه بیماری می شود؟

What disease does excessive consumption of red meat cause?

مصرف زیاد گوشت قرمز باعث بیماری های مختلفی می شود.این یک عنوان که از زمان های قبل در مرود آن هشدار داده شده است .در این نوشته وبلاگ درین کام می خواهیم در این مورد صحبت و بررسی لازم را انجام بدهیم

گوشت گاو، گوسفند و حتی گوشت بز همگی در دسته گوشت‌ قرمز قرار می‌گیرند و اگر گوشتخوار باشید حتماً می‌دانید که این محصولات حیوانی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن و ویتامین B۱۲ هستند.

با این حال، دلایلی وجود دارد که بیان می‌کند مصرف روزانه گوشت قرمز خیلی خوب نیست و حتی سازمان‌های بهداشت عمومی در دنیا مانند صندوق جهانی تحقیقات سرطان توصیه می‌کنند که مصرف این گوشت بهتر است محدود شود و بیش از سه وعده در هفته نباشد.

آگاهی از فواید و عوارض جانبی مصرف یک ماده غذایی خاص به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان مصرف آن را کنترل کنید و بیشترین فایده و کمترین ضرر را به بدن برسانید. تحقیقات مکرر نشان داده است که یکی از مهمترین مضرات گوشت

قرمز افزایش کلسترول است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته را با خود به همراه دارد. از طرف دیگر گوشت قرمز منبع مهمی از آهن، پروتئین، روی و ویتامین‌های گروه B است که دریافت آنها برای بدن حیاتی است.

بیماری مصرف گوشت قرمز

فواید و عوارض مصرف روزانه گوشت قرمز

۱) تأمین پروتئین موردنیاز بدن

گوشت‌هایی مانند گوشت گاو جزو منابع سرشار پروتئین هستند. به عنوان مثال، یک وعده (حدود ۱۰۰ گرم) گوشت چرخ‌کرده ۲۳ گرم پروتئین دارد. از آنجایی که ارزش روزانه پروتئین ۵۰ گرم است، مصرف روزانه این ماده غذایی بهتر و بیشتر می‌تواند نیاز بدن به پروتئین را رفع کند.

۲) کلسترول بالا

هر دو نوع کلسترول بد (LDL) و خوب (HDL) شاخص مهمی برای سلامت قلب و عروق هستند. تجمع کلسترول در رگ‌ها می‌تواند فضا را برای خون حاوی اکسیژن تنگ کند و حتی باعث انسداد رگ‌ها شود که حمله قلبی یا سکته را در بر دارد.

مصرف زیاد گوشت قرمز یکی از علل افزایش کلسترول بد است. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در افراد به ازای مصرف روزانه هر ۵۰ گرم گوشت قرمز فرآوری‌شده، ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

۳) افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

شاید فکر کنید که دیابت نوع ۲ فقط با مصرف کربوهیدرات ایجاد می‌شود، اما بهتر است بدانید منابع پروتئینی همچون گوشت قرمز نیز می‌توانند در ابتلا به نوع ۲ نقش داشته باشند.

۴) تأمین انرژی

پروتئین تنها ماده مغذی در گوشت قرمز نیست. ویتامین B۱۲ و آهن نیز به مقدار فراوان در این ماده غذایی وجود دارند که مؤلفه مهمی در حفظ انرژی شما هستند. کمبود هر یک از این مواد می‌تواند منجر به خستگی و ضعف شود. خوردن روزانه گوشت قرمز می‌تواند بدن را در برابر ضعف و سستی ایمن نگاه دارد.

۵) افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

یکی دیگر از نکات منفی مصرف روزانه گوشت قرمز، افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ است. تحقیقات در چند دهه اخیر نشان می‌دهد مصرف زیاد گوشت قرمز، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ای را در ارتباط است.

۶) احساس سیری

تحقیقات نشان می‌دهد که این درشت‌مغذی جزو سیرکننده‌ترین مواد غذایی است؛ با گنجاندن گوشت قرمز در رژیم غذایی خود، می‌توانید برای زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. ترکیب گوشت قرمز با سایر مواد مغذی سیرکننده مانند کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم می‌تواند در تثبیت و تعادل وزن هم نقش مثبتی داشته باشد.

بیماری های مصرف گوشت قرمز

بیماری های مصرف بالای گوشت قرمز

تصلب شرایین

گوشت قرمز حاوی ترکیبی است که به کارنیتین معروف است و باعث سخت شدن عروق می‌شود. در صورت عدم درمان، این بیماری با عنوان تصلب شرایین تشخیص داده می‌شود. تصلب شرایین با مختل کردن گردش خون، خطر حمله قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.

دیابت نوع ۲

مصرف مکرر گوشت قرمز می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود. اگرچه گوشت قرمز تأثیر مستقیمی بر میزان قند خون ندارد اما در افزایش وزن و چاقی موثر است و ارتباط تنگاتنگی با اختلالات متابولیکی مانند بیماری کبد چرب و دیابت نوع ۲ دارد.

سلامت بهتر قلب و عروق

مصرف گوشت قرمز با فشار خون بالا و سطح کلسترول، از عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی عروقی، مرتبط است. اگر مصرف گوشت قرمز را کم کنید، قطعاً می‌توانید از چربی‌های ناسالم و موادی مانند آنتی بیوتیک که معمولاً گوشت غیرارگانیک داده می‌شود، خودداری کنید.

بیماری آلزایمر

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از آهن است، به حدی که می‌تواند باعث هجوم آهن در مغز شود و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. مقادیر بیش از حد آهن می‌تواند، بافت چربی محافظ رشته‌های عصبی را از بین ببرد و سیگنال‌های مغزی را مختل کند. در نتیجه، ممکن است علائم بیماری آلزایمر مانند فراموشی و تغییرات خلقی نمایان شود.

بیشتر بخوانید  معرفی گرانولا ورزشی درین کام

سرطان روده بزرگ

مصرف مکرر گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به دلیل ماده شیمیایی معروف به “هِم”، افزایش دهد. وقتی “هِم” در شکم شکسته می‌شود، تولید ترکیبات ان-نیترو را تحریک می‌کند که می‌تواند به دیواره‌های روده آسیب برساند و منجر به سرطان روده بزرگ ‌شود.

با کاهش گوشت قرمز، چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

با توجه به تأثیرات منفی گوشت قرمز بر بدن، فقط محدود کردن مقدار گوشت قرمز که به طور منظم مصرف می‌کنید، منطقی است. به علاوه، اگر مصرف گوشت قرمز باعث بیماری‌های مختلفی شود، در صورت قطع گوشت قرمز، می‌توانید انتظار بهبود‌ چشمگیری در سلامتی داشته باشید.

اگر مشکل پختن غذا دارید می توانید مقاله چند غذای گیاهی بدون گوشت را مطالعه کنید

سرطان پستان

به دام‌هایی که برای تولید گوشت تجاری تولید می‌شوند، معمولاً برای تسریع رشد و تولید شیر، هورمون داده می‌شود. مصرف گوشت این حیوانات می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که خطر سرطان پستان را به شدت افزایش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

بیشتر گوشت‌های قرمز موجود در بازار دارای آنتی بیوتیک‌های مختل کننده هورمون هستند که با سرطان‌های پستان و روده بزرگ ارتباط دارند. با پرهیز از مصرف گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان را به حداقل برسانید.

رشد سالم استخوان

پروتئین حیوانی می تواند با کاهش کلسیم از استخوان، تراکم استخوان شما را کاهش دهد. با پرهیز از مصرف گوشت قرمز از بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری کنید.

اگر به فکر کاهش مصرف گوشت قرمز هستید، مراقب کالری‌هایی باشید که باید جبران کنید. به خصوص اگر عادت به خوردن گوشت دارید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید کالری کم شده را جبران کنید، خوردن منابع پروتئینی گیاهی مانند لوبیا و حبوبات است.ما به شما گرانولا را پیشنهاد می کنیم که برند درین کام بهترین مارک گرانولا است

همچنین می‌توانید غذا‌های غنی از فیبر مانند غلات سبوس دار، مصرف کنید. اگر گا‌ها استیک یا برگر خانگی مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها از گوشت گاو ارگانیک تهیه شده اند.

مصرف گوشت قرمز لزوما مضرر نیست

اما کلمه کلیدی در اینجا “بالا” است. دکتر هو خاطرنشان می کند که مقادیر دقیق برای مصرف ایمن گوشت قرمز قابل بحث است. بعضی هم نیز بر این نکته اصرار دارند که گیاه خواری مضر می باشد

او می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد افرادی که مصرف نسبتاً کم مصرف می‌کنند، خطرات سلامتی کمتری دارند. یک توصیه کلی این است که مردم نباید بیش از دو تا سه وعده در هفته مصرف کنند.

دکتر هو پیشنهاد می‌کند که مردم نه به اندازه واقعی وعده‌ها، بلکه بیشتر روی قرار دادن گوشت قرمز در وعده‌های غذایی تمرکز کنند. او می گوید: به جای غذای اصلی، از گوشت قرمز به عنوان غذای جانبی استفاده کنید. «گوشت قرمز را یک غذای لوکس و نه یک غذای اصلی در نظر بگیرید.

برای گوشت فرآوری شده، دکتر هو می گوید که ارتباط بسیار قوی تری با خطر بالاتر بیماری قلبی و سرطان (به ویژه سرطان روده بزرگ) وجود دارد.

فرآورده های گوشتی فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی افزودنی و مواد شیمیایی هستند که ممکن است به خطرات سلامتی کمک کند. او می‌گوید: «باز هم، مقدار خاصی وجود ندارد که ایمن در نظر گرفته شود، بنابراین باید مصرف گوشت فرآوری‌شده را به حداقل برسانید

شما نیازی به خوردن گوشت قرمز ندارید . گوشت قرمز دارای مقادیر بالایی پروتئین است که به رشد عضلات کمک می کند و ویتامین B12 برای ساخت گلبول های قرمز خون. به عنوان مثال، یک وعده 3 اونس حدود 45 درصد از ارزش روزانه (DV) پروتئین و 35 درصد از DV برای B12 را دارد .

یک وعده گوشت قرمز همچنین منبع خوبی از روی است که می تواند به بدن در تولید تستوسترون و سلنیوم که یک آنتی اکسیدان قوی است کمک کند. به علاوه، گوشت قرمز سرشار از آهن است.

با این حال، دکتر هو می گوید که برای دریافت این مواد مغذی ضروری نیازی به خوردن گوشت قرمز ندارید. می‌توانید همان مقدار – و در برخی موارد حتی بیشتر – را از مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و آجیل و همچنین با پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی دریافت کنید.

برخی از انواع گوشت قرمز لزوما سالم تر نیستند. هیچ مطالعه محکمی وجود ندارد که مزایای تغذیه ای یا سلامتی را از خوردن گوشت گاو ارگانیک یا تغذیه شده با علف نشان دهد.

دکتر هو می‌گوید: «این نوع گوشت‌های قرمز اغلب مطلوب‌تر هستند، زیرا در مقایسه با گوشت گاو تغذیه‌شده با غلات، هورمون‌های رشد کم یا بدون هورمون رشد دارند، اما هنوز مشخص نیست که آیا فوایدی برای سلامتی دارند یا خیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا